Vision
Vi er en dynamisk skole, der er åben for samarbejde med det omgivende samfund.
Vi anser det for en værdi, at vi alle er forskellige, og derudfra vil vores pædagogik og samarbejde mellem skole og hjem tage sit udgangspunkt. Det enkelte menneskes forskellighed anerkendes på Munkholmskolen som en ressource, og hvert barn udfordres fagligt og socialt, så det lærer og udvikler sig mest muligt.
Vi er en faglig stærk skole, hvor skolens personale arbejder professionelt med at udvikle undervisningen til gavn for elevernes læring.
Forældresamarbejdet mellem skole og hjem er præget af gensidig ansvarlighed i forhold til denne opgave og respekt for de forskellige roller, vi spiller i forhold til børnenes læring og udvikling. Forældrene opdrager børnene, skolen socialiserer børnene, og vi arbejder alle ud fra Munkholmskolens visioner.
Forældrerådene i klasserne samarbejder med skolebestyrelsen om at nå dette mål.
Skolebestyrelsen vedtager et princip om dette samarbejde.
Skolens målsætning er rammesættende for det arbejde, der udføres i dagligdagen; en anerkendende og værdsættende kultur, et højt fagligt niveau og udviklende fællesskaber, et kreativt, musisk og alsidigt miljø, fokus på krop, sundhed, natur og miljø, globalt udsyn og åbenhed for ny viden og teknologi og balance mellem traditioner og fornyelse. Bag disse skal der skabes handleplaner med henblik på at efterleve og udnytte den pædagogiske debat, der ligger til grund for målsætningen.
Kerneværdier
Munkholmskolen skal være et godt lærested kendetegnet ved:
- En anerkendende og værdsættende kultur
- Et højt fagligt niveau og udviklende faglige fællesskaber
- Et kreativt, musisk og alsidigt miljø
- Fokus på krop, sundhed, natur og miljø
- Globalt udsyn og åbenhed for ny viden og teknologi
- Balance mellem traditioner og fornyelse
Kerneværdier i praksis og ansvarlige
En anerkendende og værdsættende kultur
Vi skal:
- anerkende og respektere forskelle
- styrke eleverne i de relationer, de indgår i
- styrke eleverne som deltagere og medskabere
- styrke samarbejde, kontakt og fælles forståelse mellem skole og hjem og mellem lærere og elever
Et højt fagligt niveau og udviklende faglige fællesskaber
Vi skal:
- møde alle elever med høje forventninger uanset ind individuelt niveau
- tage udgangspunkt i den enkelte elevs faglige og personlige forudsætninger
- styrke og fastholde udviklingen af optimale undervisningsformer
- fastholde karaktergennemsnit i den øverste fjerdedel
Et kreativt, musisk og alsidigt miljø
Vi skal:
- fremme og styrke elevernes lyst til og anerkendelse af musiske fag
- stimulere og benytte alle sanser i undervisningen
Fokus på krop, sundhed, natur og miljø
Vi skal:
- fremme og stimulere elevernes glæde ved bevægelse
- fremme sund daglig kost til alle elever
- fremme fysisk formåen med udgangspunkt i den enkelte elevs forudsætninger
- fremme at skolens undervisning tilrettelægges under hensyn til krop, sundhed, natur og miljø
- stimulere at skolens drift sker under hensyn til krop, sundhed, natur og miljø
Globalt udsyn og åbenhed for ny viden og teknologi
Vi skal:
- stimulere elevernes forståelse for betydningen af forskning og innovation
- åbne skolen og undervisningen så verden lukkes ind
- Inddrage andre kulturer, værdier og leveformer i undervisningen
Balance mellem traditioner og fornyelse
Vi skal:
- bevare og værne om skolens gode traditioner
- være åben for nye idéer og muligheder
Hvordan sikres, at værdiregelsættet er synligt og kendt af alle på skolen?
Ved skoleårets start oplyser skolelederen eleverne og forældrene om ordensreglerne, værdiregelsættet og antimobbestrategien. Disse er at finde på skolens hjemmeside.
Hvordan sikrer I ejerskab omkring jeres værdiregelsæt blandt alle på skolen?
Hvert år genbesøges værdiregelsættet for at sikre, at det er aktuelt og lever i dagligdagen.
Hvad gør I, hvis værdiregelsættet ikke overholdes?
Udgangspunktet for at lykkes med at værdiregelsættet overholdes er altid at afsøge fælles dialog, forståelse og løsninger.
Hvis en elev ikke følger skolens værdiregelsæt og/eller ordensregler, fx ved at mobbe, kan skolelederen vurdere, hvornår det er nødvendigt at iværksætte foranstaltninger for at hjælpe eleven, som opfører sig uhensigtsmæssigt og for at beskytte det sociale og undervisningsmæssige fællesskab i klassen.
En beslutning om iværksættelse af foranstaltninger til fremme af god orden, træffes på baggrund af en samlet vurdering af de konkrete omstændigheder og skal være rimelig i forhold til det, eleven har gjort.
Skolen følger bekendtgørelsen om fremme af god orden i folkeskolen: Bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen