Værdiregelsæt

Vi er en dynamisk skole, der er åben for samarbejde med det omgivende samfund.

Vision

Vi er en dynamisk skole, der er åben for samarbejde med det omgivende samfund.

Vi anser det for en værdi, at vi alle er forskellige, og derudfra vil vores pædagogik og samarbejde mellem skole og hjem tage sit udgangspunkt. Det enkelte menneskes forskellighed anerkendes på Munkholmskolen som en ressource, og hvert barn udfordres fagligt og socialt, så det lærer og udvikler sig mest muligt.

Vi er en faglig stærk skole, hvor skolens personale arbejder professionelt med at udvikle undervisningen til gavn for elevernes læring.

Forældresamarbejdet mellem skole og hjem er præget af gensidig ansvarlighed i forhold til denne opgave og respekt for de forskellige roller, vi spiller i forhold til børnenes læring og udvikling. Forældrene opdrager børnene, skolen socialiserer børnene, og vi arbejder alle ud fra Munkholmskolens visioner.

Forældrerådene i klasserne samarbejder med skolebestyrelsen om at nå dette mål. Skolebestyrelsen vedtager et princip om dette samarbejde.

Skolens målsætning er rammesættende for det arbejde, der udføres i dagligdagen; en anerkendende og værdsættende kultur, et højt fagligt niveau og udviklende fællesskaber, et kreativt, musisk og alsidigt miljø, fokus på krop, sundhed, natur og miljø, globalt udsyn og åbenhed for ny viden og teknologi og balance mellem traditioner og fornyelse. Bag disse skal der skabes handleplaner med henblik på at efterleve og udnytte den pædagogiske debat, der ligger til grund for målsætningen.

De Gyldne 8 på Munkholmskolen

Munkholmskolens vision skal understøttes af De Gyldne 8 kompetencer og elevforventninger. Disse forventninger skal fra skoleåret 2024/25 være en del af det daglige arbejde med klasserumsledelse til skole-hjem-samtaler og forældremøder. Målet er at fremme læring og trivsel gennem en fælles ramme, som skaber genkendelighed og sammenhæng for elever og forældre på tværs af skolens forskellige afdelinger.

Hvad og Hvorfor?

Formål og mål "De Gyldne 8" systematiserer skolens trivselsindsats med det overordnede mål at styrke elevernes livsduelighed og læring. Livsduelighed defineres som evnen til at indgå i forpligtende samarbejde, at navigere socialt og at gennemføre en uddannelse. Disse kompetencer er essentielle både privat og på arbejdsmarkedet. Skolen forventer, at eleverne tager ansvar og lever op til de forventninger og krav, de møder.

Vi ser De Gyldne 8 som et led i:

Systematisk trivselsindsats

  • Integrering i skolens kultur: "De Gyldne 8" bliver en naturlig del af skolens hverdag gennem konstante referencer og brug i undervisning og samtaler.
    Læringsmiljø: Skolelederen understreger vigtigheden af et læringsfremmende miljø. Lærere vurderer klasselokalet og skolens kultur for at sikre, at der er grobund for læring.

Samarbejde med forældre

  • Involvering af forældre: Forældre ses som ressourcer i at fremme børns trivsel og læring. Gennem samtaler og møder inddrages forældre aktivt i elevernes uddannelse og trivsel.
  • Forældreansvar: Forældre opfordres til at tage ansvar og samarbejde med skolen for at styrke den daglige trivsel.

Forventningsafklaring og ansvar

  • Klarhed om forventninger: Eleverne får tydelige forventninger, hvilket skaber forudsigelighed og tryghed.
  • Ansvarliggørelse: Eleverne lærer at tage ansvar for deres handlinger og adfærd gennem daglig praksis.

Social færdighedstræning

  • Samarbejde og respekt: Undervisning og aktiviteter, der fremmer samarbejde og respekt for andre, er centrale. Eleverne træner i at følge beskeder fra voksne og håndtere konflikter fredeligt.
  • Klassens taleregler: Eleverne lærer at overholde klassens taleregler og kommunikere respektfuldt.

Forventninger til eleverne

  1. Jeg går i skole for at lære: Eleverne skal forstå, at deres primære formål i skolen er at lære.
  2. Jeg møder til tiden og er klar til undervisning :Eleverne skal møde til tiden, hvilket skaber struktur og respekt for andres tid. Personalet er rollemodeller.
  3. Jeg overholder klassens taleregler: Overholdelse af klassens taleregler sikrer en respektfuld og effektiv kommunikation.
  4. Jeg holder fokus på min opgave: Eleverne skal holde sig til deres opgaver og øve sig på at undgå distraktioner.
  5. Jeg følger en besked fra en voksen: Eleverne skal kunne følge beskeder fra voksne, hvilket er vigtigt for klasseledelse og sikkerhed.
  6. Jeg samarbejder med andre elever: Eleverne skal samarbejde med andre, hvilket styrker fællesskabet og læring.
  7. Jeg taler ordentligt til og om andre: Eleverne skal tale respektfuldt til andre for at skabe et positivt læringsmiljø.
  8. Jeg håndterer mine konflikter fredeligt: Eleverne skal håndtere konflikter fredeligt og lære metoder til konfliktløsning.

Forventninger til personalet

  1. De Gyldne 8 bruges ved opstart på hvert skoleår. De er en integreret forventning i klasserumsledelsen i alle klasser
  2. De Gyldne 8 skal tematiseres under hver overskrift afstemt efter alder og klassetrin. Der skal altså arbejdes med elevernes forståelse af de enkelte punkter.
  3. De Gyldne 8 præsenteres på forældremøder – her præsenteres en plan for, hvordan de enkelte klasser skal arbejde med punkterne i løbet af skoleåret.
  4. De Gyldne 8 tages frem efter behov. Er der behov for indsats om fx sprog- og sprogbrug genbesøges relevante overskrifter på de enkelte klasser.

Forventninger til forældre

  1. Forældrene skal kende til De gyldne 8
  2. Forældrene skal være opbakkende i forhold til indholdet i De gyldne 8.

Evaluering og justering

Løbende evaluering: Skolen evaluerer løbende implementeringen af "De Gyldne 8" gennem feedback fra elever, personale og forældre.

Kontinuerlig forbedring: Justeringer foretages baseret på evalueringer for at sikre, at principperne effektivt fremmer læring og trivsel.

Skolen følger bekendtgørelsen om fremme af god orden i folkeskolen: Bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen

1 / 9

Kerneværdier

Munkholmskolen skal være et godt lærested kendetegnet ved:

  • En anerkendende og værdsættende kultur
  • Et højt fagligt niveau og udviklende faglige fællesskaber
  • Et kreativt, musisk og alsidigt miljø
  • Fokus på krop, sundhed, natur og miljø
  • Globalt udsyn og åbenhed for ny viden og teknologi
  • Balance mellem traditioner og fornyelse.

Kerneværdier i praksis og ansvarlige

En anerkendende og værdsættende kultur

Vi skal:

  • anerkende og respektere forskelle
  • styrke eleverne i de relationer, de indgår i
  • styrke eleverne som deltagere og medskabere
  • styrke samarbejde, kontakt og fælles forståelse mellem skole og hjem og mellem lærere og elever.

Et højt fagligt niveau og udviklende faglige fællesskaber

Vi skal:

  • møde alle elever med høje forventninger uanset ind individuelt niveau
  • tage udgangspunkt i den enkelte elevs faglige og personlige forudsætninger
  • styrke og fastholde udviklingen af optimale undervisningsformer
  • fastholde karaktergennemsnit i den øverste fjerdedel.

Et kreativt, musisk og alsidigt miljø

Vi skal:

  • fremme og styrke elevernes lyst til og anerkendelse af musiske fag
  • stimulere og benytte alle sanser i undervisningen.

Fokus på krop, sundhed, natur og miljø

Vi skal:

  • fremme og stimulere elevernes glæde ved bevægelse
  • fremme sund daglig kost til alle elever
  • fremme fysisk formåen med udgangspunkt i den enkelte elevs forudsætninger
  • fremme at skolens undervisning tilrettelægges under hensyn til krop, sundhed, natur og miljø
  • stimulere at skolens drift sker under hensyn til krop, sundhed, natur og miljø.

Globalt udsyn og åbenhed for ny viden og teknologi

Vi skal:

  • stimulere elevernes forståelse for betydningen af forskning og innovation
  • åbne skolen og undervisningen så verden lukkes ind
  • Inddrage andre kulturer, værdier og leveformer i undervisningen.

Balance mellem traditioner og fornyelse

Vi skal:

  • bevare og værne om skolens gode traditioner
  • være åben for nye idéer og muligheder.

Værdiregelsættets synlighed

Ved skoleårets start oplyser skolelederen eleverne og forældrene om ordensreglerne, værdiregelsættet og antimobbestrategien. Disse er at finde på skolens hjemmeside.

Ejerskab omkring værdiregelsættet

Hvert år genbesøges værdiregelsættet for at sikre, at det er aktuelt og lever i dagligdagen.

Hvis værdiregelsættet ikke overholdes

Udgangspunktet for at lykkes med at værdiregelsættet overholdes er altid at afsøge fælles dialog, forståelse og løsninger.

Hvis en elev ikke følger skolens værdiregelsæt og/eller ordensregler, fx ved at mobbe, kan skolelederen vurdere, hvornår det er nødvendigt at iværksætte foranstaltninger for at hjælpe eleven, som opfører sig uhensigtsmæssigt og for at beskytte det sociale og undervisningsmæssige fællesskab i klassen.

En beslutning om iværksættelse af foranstaltninger til fremme af god orden, træffes på baggrund af en samlet vurdering af de konkrete omstændigheder og skal være rimelig i forhold til det, eleven har gjort.