Bevægelse og leg

Bevægelse i løbet af skoledagen skal fremme sundhed blandt eleverne og understøtte deres motivation, trivsel og læring.

Skolen bruger bevægelse som et meningsfuldt redskab i dagligdagen, der skal være med til at sikre elevers sundhed og trivsel samt understøtte læring i skolen.

Bevægelse kan indgå i undervisningen på flere måder:

  • Lærerne kan lægge bevægelsessekvenser ind i fagundervisningen for at understøtte den faglige læring og træning. Det kan for eksempel være korte bevægelsesaktiviteter, hvor eleverne er fysisk aktive i løbet af undervisningstiden.
  • Bevægelse kan være en del af den understøttende undervisning.
  • Bevægelse kan foregå i samarbejde med det lokale foreningsliv (som f.eks. idrætsforeninger eller kulturforeninger) og strække sig over længere tid.

Bevægelse kan foregå både på sportspladsen, i idrætshallen, i lokalområdet, på naturarealer og i klasseværelset.

Eksempler på aktiviteter

  • Bevægelse med fokus på at understøtte det sociale aspekt i klassen/elevgruppen
  • Stjerneløb – der har været fagligt understøttende
  • Diverse løb
  • Boldspil af forskellig art
  • Høj puls med løb
  • Atletik på forskellige niveauer
  • Brug af multibanen til diverse spil/aktiviteter
  • Zumba i hallen for alle indskolingseleverne
  • Bevægelse med fokus på krybe, kravle, hoppe, klatre, løbe m.m.
  • Løbescramble
  • Brug af iPads i bevægelsestimer
  • CL med fokus på dansk og ordsprog
  • Cykelstafet med opgaver i ordklasser.

Tiltag for personalet

  • Udarbejdet idékatalog til bevægelsesaktiviteter
  • Idemapper i de respektive huse med ideer til aktiviteter
  • Afholdt intern inspirationsdag med øvelser for personalet
  • Bevægelseskoordinatorer uddannet og deltagende i Randers kommunes uddannelsesforløb
  • Kommende børnehaveklasse deltager i RGF's bevægelsestilbud
  • Idéudveksling mellem kolleger på personalemøder.

Rekvisitter/indkøb m.m.

  • Der er indkøbt forskellige materialer til brug i bevægelsestimer.
  • Børnene har i de understøttende timer lavet trækasser, der er placeret i området, og som kan bruges til opgaver i bevægelsestimerne.
  • Optegning af "leg på streg" i skolegården/området
  • Etablering af "fagligt understøttende bibliotek" med opgaver til bevægelsesdelen
  • Optegning af cirkler under halvtagene på skolen til løb/bevægelse
  • Etablering af multibane.