Bevægelse og leg
Bevægelse i løbet af skoledagen skal fremme sundhed blandt eleverne og understøtte deres motivation, trivsel og læring.
Skolen bruger bevægelse som et meningsfuldt redskab i dagligdagen, der skal være med til at sikre elevers sundhed og trivsel samt understøtte læring i skolen.
Bevægelse kan indgå i undervisningen på flere måder:
- Lærerne kan lægge bevægelsessekvenser ind i fagundervisningen for at understøtte den faglige læring og træning. Det kan for eksempel være korte bevægelsesaktiviteter, hvor eleverne er fysisk aktive i løbet af undervisningstiden.
- Bevægelse kan være en del af den understøttende undervisning.
- Bevægelse kan foregå i samarbejde med det lokale foreningsliv (som f.eks. idrætsforeninger eller kulturforeninger) og strække sig over længere tid.
Bevægelse kan foregå både på sportspladsen, i idrætshallen, i lokalområdet, på naturarealer og i klasseværelset.
Eksempler på aktiviteter
- Bevægelse med fokus på at understøtte det sociale aspekt i klassen/elevgruppen
- Stjerneløb – der har været fagligt understøttende
- Diverse løb
- Boldspil af forskellig art
- Høj puls med løb
- Atletik på forskellige niveauer
- Brug af multibanen til diverse spil/aktiviteter
- Zumba i hallen for alle indskolingseleverne
- Bevægelse med fokus på krybe, kravle, hoppe, klatre, løbe m.m.
- Løbescramble
- Brug af iPads i bevægelsestimer
- CL med fokus på dansk og ordsprog
- Cykelstafet med opgaver i ordklasser.
Tiltag for personalet
- Udarbejdet idékatalog til bevægelsesaktiviteter
- Idemapper i de respektive huse med ideer til aktiviteter
- Afholdt intern inspirationsdag med øvelser for personalet
- Bevægelseskoordinatorer uddannet og deltagende i Randers kommunes uddannelsesforløb
- Kommende børnehaveklasse deltager i RGF's bevægelsestilbud
- Idéudveksling mellem kolleger på personalemøder.
Rekvisitter/indkøb m.m.
- Der er indkøbt forskellige materialer til brug i bevægelsestimer.
- Børnene har i de understøttende timer lavet trækasser, der er placeret i området, og som kan bruges til opgaver i bevægelsestimerne.
- Optegning af "leg på streg" i skolegården/området
- Etablering af "fagligt understøttende bibliotek" med opgaver til bevægelsesdelen
- Optegning af cirkler under halvtagene på skolen til løb/bevægelse
- Etablering af multibane.