Uddannelsesplan

Uddannelsesplan for lærerstuderende på Munkholmskolen.

Kontakt

Skoleleder
Birgitte Vendelbo Davidsen
E-mail: birgitte.davidsen@randers.dk

Viceskoleleder/Praktikadministrator
Anne Rafn
E-mail: anne.rafn@randers.dk

SFO-leder
Lars Skov Jensen
E-mail: Lars.skov-jensen@randers.dk

Kultur og særkende for Munkholmskolen

Historie og organisation

Munkholmskolen er bygget i 1975 og ombygget løbende, sådan at skolen fremstår som en velholdt, moderne skole med gode undervisnings- og faglokaler i naturskønne omgivelser med god plads til udfoldelse på legepladser og omkring skolen. Vi har 425 elever fortrinsvist i to spor. Der er ansat ca. 50 lærere og pædagoger. Skolen har et tæt samarbejde med de nærliggende børnehaver om forberedelse til skolegangen.

Skolen er organiseret i tre "huse", hvor indskoling ligger i C-huset, mellemtrinnet ligger i B-huset, og udskolingen ligger i A-huset. Skolens ledelsesteam er tilknyttet hvert hus, sådan at SFO-leder, Lars SkovJensen, er tilknyttet C-huset, skoleleder, Birgitte Davidsen, er tilknyttet B-huset, og viceskoleleder, Anne Rafn, er tilknyttet A-huset.

Munkholmskolens vision

Munkholmskolen er en dynamisk, åben skole, hvor det enkelte barns forskellighed anerkendes som en mangfoldig ressource, og hvor børnene udfordres fagligt og socialt, så de lærer og udvikler sig optimalt ud
fra deres iboende potentiale.

Munkholmskolen er et trygt læringsmiljø, hvor kreativitet, glæde, nysgerrighed og mod til nytænkning karakteriserer vores hverdag. Vi danner – og uddanner - børnene til at tage ansvar for sig selv og fællesskabet og til selvstændigt og kritisk at tage del i det demokratiske samfund, vi lever i. Vi er en faglig stærk skole, hvor vi professionelt arbejder med at udvikle vores undervisning og pædagogik til gavn for børnenes læring og udvikling.

Samarbejdet mellem skole og hjem er præget af gensidig ansvarlighed i forhold til denne opgave og respekt for de forskellige roller, vi har i forhold til børnenes læring og udvikling. Forældrene opdrager børnene,
skolen socialiserer børnene, og vi arbejder med udgangspunkt i Munkholmskolens visioner.

Munkholmskolens værdiregelsæt

Vi er en dynamisk skole, der er åben for samarbejde med det omgivende samfund.

Vi anser det for en værdi, at vi alle er forskellige, og derudfra vil vores pædagogik og samarbejde mellem skole og hjem tage sit udgangspunkt. Det enkelte menneskes forskellighed anerkendes på Munkholmskolen som en ressource, og hvert barn udfordres fagligt og socialt, så det lærer og udvikler sig mest muligt.

Forældrerådene i klasserne samarbejder med skolebestyrelsen om at nå dette mål.

Skolebestyrelsen vedtager et princip om dette samarbejde.

Det kan du som praktikant forvente på Munkholmskolen

  • Du bliver behandlet med respekt.
  • Du får et skema, der tilgodeser dine fag og øvrige ønsker, så vidt det er muligt.
  • Du får mulighed for at træffe aftaler med skolen og lærerne, inden du starter, så du kan være godt forberedt på dit praktikforløb.
  • Du er velkommen til at deltage i lærernes øvrige arbejdsopgaver.
  • Du kan trygt udfolde dig som studerende og prøve ting af i samarbejde med praktikvejleder og koordinator.

Munkholmskolens forventninger til dig som studerende

  • Du møder elever, forældre og ansatte med respekt og anerkendelse.
  • Du har orienteret dig på skolens hjemmeside forud for et praktikforløb.
  • Du kommer forberedt og til tiden.
  • Du har orienteret dig i skolens uddannelsesplan.
  • Du deltager i øvrige læreropgaver i den udstrækning, det er muligt. Og naturligvis efter aftale med praktikvejleder/koordinator.
  • Du følger som udgangspunkt den normale tilstedeværelsestid.

Indsatsområder på Munkholmskolen

  • Indskoling: Gode overgange fra børnehave til skole
  • Grønt flag
  • Samarbejde med læreruddannelsen om praktikken
  • Kompetenceudviklingsprojekt: PLF - Professionelle Læringsfællesskaber

Samarbejde med læreruddannelsen om praktikken

Vi samarbejder med læreruddannelsen om praktikken, som det er foreskrevet i "Praktikhåndbogen LU13", som Læreruddannelsen i Århus har udarbejdet.

Alle niveauer i læreruddannelsen og i meritlæreruddannelsen kan gennemføres på Munkholmskolen.

Praktikkens organisering

Ansvarlige for praktikken

Skolens ledelse har det overordnede ansvar for praktikken.

Viceskoleleder/praktikadministrator, Anne Rafn, har ansvar for den praktiske afvikling af praktikken, den skemamæssige organisering og al koordinering med VIA, studerende og praktikvejledere og -lærere.

Praktikadministrator

Den del af ledelsen der står for den praktiske planlægning af praktikken.

Praktikvejledere

De lærere, der skal fungere som praktikvejledere, udvælges ud fra, om de har linjefag/tilsvarende kvalifikationer i de fag, som de studerende er i praktik i, og om de har lyst til at lære fra sig om den praktiske lærergerning. Det er disse lærere, der varetager vejledning af de studerende samt eksaminatorfunktionen ved prøven i praktik.

Praktiklærere

Praktiklærere er de lærere, der har de studerende med i undervisningen, men ikke har ansvar i forhold til vejledning og prøve.

Studerende på skolen

Vi betragter de studerende som mulige, kommende medarbejdere på Munkholmskolen, hvilket betyder, at vi tager deres uddannelse og vejledning meget alvorligt. På Munkholmskolen betragter vi det som vigtigt, at vi uddanner dygtige lærere, der kan varetage undervisningsopgaven med høj kompetence og integritet.

Vi forventer, at de studerende deltager i skolens mødeaktivitet, teamsamarbejdet, forældresamarbejdet og skolens sociale liv i den tid, de er her.

De studerende har en arbejdsuge på 37 timer. Vi har på Munkholmskolen fuld tilstedeværelse, derfor forventes det også, at vores studerende er på Munkholmskolen de 37 timer.

En fordeling af timer kunne indeholde følgende (Jf. studieaktivitetsmodellen):

  • Lektioner + forberedelse med praktikvejleder/-lærer
  • Lektioner til observation ved andre lærere (her er ikke tilknyttet vejledning)
  • Vejledning med praktikvejleder
  • Refleksionstid, teamsamarbejde m.v.
  • Arbejde med synopsis og praktik-portfolio.

De studerende vil få en fysisk arbejdsplads, som de kan bruge, når de skal forberede sig. De får adgang til skolens intranet og de deltager i møder, tilsynsforpligtelser og emnedage/uger. Derfor er de studerende også omfattet af tavshedspligt, og vi forventer, at praktikken har de studerendes primære fokus i praktikperioden, og at indsatsen svarer til en 37 timers arbejdsuge.

Da de studerende tilknyttes skolens Intranet i den periode, de er her, forventer vi, at de orienterer sig og kommunikerer med skolens øvrige personale herigennem.

På skolens læringscenter kan de studerende få hjælp til undervisningsmaterialer, lærervejledninger, IT og lignende.

Besøgsdag(e)

Efter fordelingen af de studerende på partnerskabsskolerne vil der blive udsendt en invitation til besøgsdag. På besøgsdagen vil et indledende møde og en præsentation af Munkholmskolen finde sted. Eventuelt vil praktikvejledere og de pågældende klasser også introduceres til de studerende. På mødet klares også øvrige formaliteter med hensyn til gennemgang af uddannelsesplan, børneattest, oprettelse på skolens Intranet m.m.

De studerende kommer med ønsker til skemalægning, som i muligt omfang opfyldes i den videre planlægning.

Det forventes, at de praktikstuderende selv kontakter praktikstedet forud for praktikforløbet.

Ved sygdom og andet fravær gælder samme regler, som for ansatte på Munkholmskolen. Dette meddeles skolen på tlf. 2972 6621 mellem 07.00-07.15.

Vejledning

De studerende vil blive vejledt af skolens praktikvejledere og Mentor.

Praktikadministrator/Mentor vil på en af besøgsdagene informere om praktiske forhold på Munkholmskolen.

Desuden kan de studerende forvente løbende vejledning/dialog med Mentor før, under og efter praktikken.

Praktikvejledere vil have vejledning med studerende omkring deres virksomhed i klassen. De studerende og praktikvejledere aftaler internt tidspunkter for afholdelsen af vejledningstimerne.

Ved vejledning med praktikvejleder/Mentor aftales indholdet af vejledningstimerne mellem de to parter. Det er vejlederens opgave, at udarbejde dagsorden, rammesætte vejledningen, at styre vejledningsprocessen og
stille sin viden og erfaring til rådighed for den studerende.

Kvalitetssikring og udvikling af praktikken

Evaluering

I bedømmelsen af den studerendes praktikmodul deltager Mentor, praktikvejleder og skolelederen sammen med de studerende og evt. den praktikansvarlige fra VIA. Der vil blive fremlagt skolens samlede vurdering af
den studerendes indsats ud fra de kompetencekrav, der stilles i læreruddannelsen (se nedenfor).

I slutningen af praktikperioden evaluerer de studerende praktikforløbet til et evalueringsmøde med praktikadministrator. Evalueringen vil give anledning til, at vi på Munkholmskolen i fornødent omfang vil revurdere vores praksis sådan, at praktikforløbet for begge parter opleves så givende og lærerigt som muligt for begge parter.

Prøven i praktik

Prøven afholdes efter gældende regler på det enkelte niveau (jf. praktikhåndbogen).

Hvis de studerende vælger at gå op til prøven sammen, aftales det indbyrdes blandt praktikvejlederne, hvem der påtager sig eksaminatorrollen, så det giver mest mening i sammenhængen.

Arbejdsopgaver og fordeling i uddannelsen af lærerstuderende

Praktikvejleder:

  • Har studerende med i klassen i undervisningen
  • Vejleder studerende 3 timer fordelt på praktikperioden
  • Deltager i den fælles vejledningssamtale
  • Fungerer som eksaminator til praktikprøven
  • Deltager i relevante møder på læreruddannelsen

Praktikadministrator/Mentor:

  • Afholder informationsmøde på en af besøgsdagene
  • Afholder afsluttende evaluering
  • Vejleder de studerende
  • Deltager i den fælles vejledningssamtale
  • Deltager i det praktisk arbejde i forbindelse med praktik, bl.a. skemalægning, planlægning og besøgsdage
  • Deltager i relevante møder på læreruddannelsen

Ledelse:

  • Udarbejder og reviderer skolens uddannelsesplan
  • Deltager i det praktisk arbejde i forbindelse med praktik, bl.a. skemalægning, planlægning og besøgsdage
  • Planlægger og inviterer til besøgsdag
  • Planlægger afsluttende evaluering

Sådan arbejder vi med praktikkens kompetenceområder

Didaktik

Niveau 1

Praktikvejlederen giver den studerende indblik i egne undervisningsforløb og italesætter didaktiske opmærksomhedspunkter ift. planlægning, tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af egen undervisning. I den forbindelse introduceres læringsplatformen ’Min Uddannelse’ for den studerende.

Niveau 2

Praktikvejlederen vejleder den studerende ift. dennes udarbejdede undervisningsforløb; bl.a. med fokus på metoder, differentiering og anvendelse af læremidler. Der gives evaluerende vejledning; bl.a. ud fra de opmærksomhedspunkter, der blev italesat på niveau 1.

Niveau 3

Praktikvejlederen diskuterer og evaluerer den studerendes praksis på et fagdidaktisk grundlag. I denne sammenhæng kan praktikvejlederen også fungere som inspirator i forbindelse med den studerendes
bacheloropgave.

Klasseledelse

Niveau 1

Den studerende observerer praktikvejlederens undervisning i praksis. Den studerende og praktikvejlederen kobler i vejledningen teori og praksis ift. organisering og rammesætning af undervisningen. Der fokuseres på, at alle elever har forskellige forudsætninger for læring og social trivsel. Den studerende får de første erfaringer som klasseleder.

Niveau 2

Den studerende fungerer i højere grad end på 1. niveau som klasseleder. Praktikvejlederen støtter og vejleder den studerende i gennem klasseledelse at udvikle elevernes sociale relationer og skabe et godt læringsmiljø; stadig med udgangspunkt i, at alle elever møder med forskellige forudsætninger for læring og social trivsel.

Niveau 3

Den studerende forventes i den daglige undervisning at overtage den fulde ledelse af klassen. Praktikvejlederen støtter og vejleder de studerende i arbejdet med at lede inklusionsprocesser. Den studerende udfordres ift. at lave kvalificerede tiltag i situationer, hvor det kræves som følge af elevernes forskellige forudsætninger

Relationsarbejde

Niveau 1

Praktikvejlederen inspirerer den studerende til at fokusere på elevtrivsel via motiverende læringsaktiviteter og sociale tiltag i klassen. Praktikvejlederen giver den studerende indblik i skole-/hjem-samarbejdet; herunder kommunikation med forældre og elever via kontaktbøger og/eller samtaler.

Niveau 2

Praktikvejlederen støtter den studerende ift. kommunikation med og om elever; både med fokus på faglighed, arbejdsindsats og social trivsel. Den studerende involveres aktivt i primært skriftlig kommunikation med forældre og andre eksterne samarbejdspartnere; primært i relation til den gennemførte undervisning, men potentielt også med henblik på fremadrettet planlægning.

Niveau 3

Praktikvejlederen lader den studerende overtage den primære kommunikation med elever, forældre og andre samarbejdspartnere med henblik på at udvikle klassens sociale liv og læringsfællesskab. Den studerende bliver i vejledningen evalueret og udfordret ift. den kommunikative praksis.